onsdag 4 maj 2011

Flygande skytteln och spinning jenny

På mitt nya arbete har jag också fått lära mig hur man sköter den flygande skytteln och spinning Jenny.Den flygande skytteln gjorde att vävningen gick snabbare.Den uppfanns år 1733.


Konsekvenserna blev att många förlorade sina arbeten då en maskin som styrdes utav en man som producerade samma mängd som 4 män kan tillsammans. Efter Flygande skytteln uppfanns spinning jenny. Spinning jenny uppfanns 1764 och kunde producera upp till samma mängd som 8 män kunde. Jag tror dessa maskiner kommer hjälpa oss att utvecklas som civilation, men många har nu behövt sluta sina jobb och det kommer nog fortsätta en lång tid framöver. Jag tror att maskiner som dessa är en möjlig anledning varför fackföreningar håller på att etablera sig.






M.J J.A
A gudhems skola production


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar